Omakanta on verkkopalvelu, josta jokainen näkee omat terveystietonsa ja reseptinsä

Omakannan käyttäjämäärä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, marraskuussa kävijäennätys – lähes 2 miljoonaa käyntiä.

Tämän vuoden aikana Omakantaan on kirjauduttu yhteensä yli 19 miljoonaa kertaa. Marraskuussa tehtiin kaikkien aikojen kuukausiennätys: palvelua käytettiin 1,96 miljoonaa kertaa. Kahden miljoonan käynnin kuukausiraja rikkoutuu todennäköisesti ensi vuoden alussa.

Omakanta helpottaa arjen asiointia

Omakannassa kansalainen voi tarkastella omia reseptejään sekä tietoja, joita terveydenhuollon ammattilaiset ovat hoidon yhteydessä kirjanneet. Verkkopalvelussa näkyvät sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon tiedot.

Omakantaan voi lisäksi kirjata elinluovutus- ja hoitotahdon sekä tuoda hyvinvointisovellusten tietoja. Tulevaisuudessa myös sosiaalipalvelujen asiakastiedot tulevat näkyiin Omakantaan.

Huoltaja näkee tällä hetkellä Omakannasta alle 10-vuotiaan lapsen tiedot.

– Omakanta on vakiinnuttanut paikkansa osana terveydenhuoltoa ja kansalaisten arkea. Asioiden hoitaminen on sujuvaa, kun esimerkiksi reseptin uusimista voi pyytää muutamalla klikkauksella, kertoo Omakannan asiakkuusvastaava Mari Holmroos Kelasta.

Viime vuonna Omakannassa tehtiin yli 2 miljoonaa reseptin uusimispyyntöä, mikä oli lähes neljäsosa kaikista pyynnöistä.

Yli puolet suomalaisista on käyttänyt Omakantaa

Omakantaan kirjaudutaan kanta.fi-verkkosivuston kautta joko verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla.

– Moni suomalainen käyttää mielellään digitaalisia palveluita ja yhä useampi tuntee Omakannan. Olemme viestineet palvelusta aktiivisesti eri kanavissa ja käyttäjämäärät ovat kasvaneet nopeasti. Marraskuun kävijäennätykseen saattoi osaltaan vaikuttaa myös Postin lakko, Holmroos summaa.

Kun Omakanta otettiin käyttöön vuonna 2010, sillä oli vuoden aikana 690 käyttäjää. Miljoonan käyttäjän raja rikkoutui vuonna 2015, ja nyt jo yli puolet suomalaisista on käyttänyt palvelua.

Omakantaa kehitetään jatkuvasti asiakkaiden toiveiden perusteella. Kela vastaa palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä.

Lähde: Kela