Kelan hakemuksista 69 % tehtiin verkossa, mutta eläke-etuuksia haettiin eniten paperilla vuonna 2018

Vuonna 2018 Kelaan toimitettiin noin 15,2 miljoonaa etuushakemusta. Kaikista Kelaan viime vuonna saapuneista hakemuksista verkossa tehtiin 69 %. Kela.fi-verkkosivuilla käytiin viime vuona yli 44 miljoonaa kertaa. Yli puolet käynneistä tehtiin mobiililaitteilla. Verkossa Kela-asioissa neuvotaan Kysy Kelasta -palstalla ja sosiaalisen median kanavissa.

Eläke-etuuksia haetaan eniten paperilla. Verkkoasioinnin osuus on kuitenkin kasvanut. Eläkkeensaajan asumistukea haettiin verkossa viime vuonna 8,7 prosenttiyksikköä enemmän edelliseen vuoteen verrattuna.

Kela vastaa ja neuvoo verkossa

Kela neuvoo sosiaalisen median kanavissa ja Kysy Kelasta -palstalla yleisellä tasolla etuuksien hakemisessa ja verkkoasioinnissa. Tietosuojasyistä palstalla ja sosiaalisessa mediassa ei vastata yksittäisen henkilön etuustiedusteluihin.

Kelan asiantuntijat vastaavat Kysy Kelassa -palstalla etuuksiin ja elämäntilanteisiin liittyviin kysymyksiin joka arkipäivä. Pelkästään palstaa selaamalla löytää vastauksen moneen kysymykseen. Vuonna 2018 asiakkaat lähettivät palstalle lähes 32 000 viestiä.

Kelan palvelupisteissä ja puhelinpalvelussa asiakasta autetaan henkilökohtaisesti verkkoasioinnissa. Viime vuonna tukea verkkoasiointitilanteessa annettiin palvelupisteissä lähes 96 000 kertaa ja puhelimessa yli 13 000 kertaa. Opastusta varten on mahdollista varata aika palvelupisteeseen. Opastusta varten voi myös varata puhelinajan, jolloin Kelasta soitetaan asiakkaalle.

Kelan verkkosivuilta löytyy runsaasti käyttövinkkejä ja opastusvideoita, joiden avulla voi tutustua verkkoasiointiin.

Lähde: Kela