Kela korvaa vähälle käytölle jääneet palvelupisteet muilla palveluilla

kelan_logo

Etäpalvelu, puhelinpalvelu ja verkkoasiointi korvaavat palvelupisteet, joiden asiakasmäärät ovat jääneet vähäisiksi.

Kelan palveluverkkoon kuuluu 180 palvelupistettä, joista 56 on avoinna joka arkipäivä. Loput 124 palvelupistettä ovat avoinna 1–4 päivänä viikossa. Lisäksi Kela on mukana 138 asiointipisteessä eri puolilla maata.

Palvelupisteiden tilannetta seurataan Kelassa jatkuvasti. Palvelupisteiden määrää lisätään tai vähennetään kysynnän mukaan. Kelan hallitus päätti joulukuussa 2017 Kelan palveluverkon kehittämisen kriteerit. Henkilökohtainen palvelu paikkakunnan omassa palvelupisteessä voidaan korvata muilla asiointitavoilla silloin, jos kysyntä on vähäistä ja asiakkaiden palvelutarpeisiin voidaan vastata muilla palveluilla. Kysyntää pidetään vähäisenä, jos palvelupisteessä asioi alle 100 asiakasta viikossa. Usein käynnissä on kyse etuushakemuksen jättämisestä tai täydentämisestä, joskus myös etuusasian selvittämisestä tai laajemmasta arvioinnista.

Näiden kriteerien perusteella Kela on päättänyt korvata 13 palvelupistettä muilla palveluilla 1.9.2018 alkaen. Korvattavat palvelupisteet ovat Petonen, Suolahti, Hankasalmi, Ilomantsi, Rantakylä, Tuusniemi, Juva, Kangasniemi, Janakkala, Jalasjärvi, Pälkäne, Lieto ja Laihia.

– Monissa näistä palvelupisteistä käy alle 20 asiakasta viikossa, joissakin asiakkaita on ollut kolme viikossa. Suurin osa on avoinna vain yhtenä päivänä viikossa ajanvarauksella, Kelan asiakkuusjohtaja Elise Kivimäki kertoo.

Lisäksi jo aiemmin on korvattu Ikaalisten, Ähtärin, Teuvan ja Ruoveden palvelupisteet. Näillä paikkakunnilla Kela-asioita voi jo nyt hoitaa etäyhteyden avulla asiointipisteessä.

Asiointi turvataan puhelinpalvelulla, etäpalvelulla ja verkkoasioinnilla

– Kela pitää erittäin tärkeänä, että syrjäseutujen palvelut turvataan ja että palvelut ovat saatavilla myös heille, jotka eivät voi asioida verkossa tai joiden asia on liian monimutkainen verkossa hoidettavaksi, Elise Kivimäki korostaa.

– Haluamme parantaa mahdollisuutta asioida Kelassa viitenä päivänä viikossa. Investoimme etäpalveluun ja puhelinpalveluun. Uudet tekniset ratkaisut ovat haja-asutusalueiden asukkaille parempi ratkaisu kuin palvelupiste, joka on avoinna kerran viikossa ajanvarauksella, Kivimäki toteaa.

Kela pyrkii aktiivisesti lisäämään etäpalvelua yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Jo nyt 60 kunnassa asiakkaat voivat asioida Kelan palveluneuvojan kanssa kuvayhteyden avulla viranomaisten yhteisessä asiointipisteessä. Asiointipisteen henkilökunta auttaa yhteyden avaamisessa.

Etäpalvelun lisäksi asiakkailla on mahdollisuus saada henkilökohtaista palvelua myös Kelan pop up -pisteissä. Pop up -palvelut ovat väliaikaisia tai kiertäviä palvelupisteitä, joissa Kela tulee asiakkaan luokse esimerkiksi oppilaitoksiin tai asiointipisteisiin.

Resursseja kohdennetaan myös puhelinpalveluun.

– Etsimme uusia toiminnallisia ratkaisuja puhelinpalvelun järjestämiseen ja hankimme uutta teknologiaa, jonka avulla asiakkaan olisi esimerkiksi mahdollista jättää ajastettu soittopyyntö tai soittaa puhelinpalveluun Kelan verkkosivujen kautta, Kivimäki kertoo.

Lähde: Kela